"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




tisdag 6 juli 2010

Svarta vykort

Har börjat läsa "Svarta vykort" av Marcus Birro och jag blir så ledsen då bemötandet i vården inte fungerar som det ska. Det är så oerhört viktigt att få ett bra bemötande inom vården, speciellt då det handlar om tråkiga saker. Som jag tidigare skrivit så kunde vi inte fått ett bättre bemötande och omhändertagande i samband med beskedet och Lucas födelse. Och det är jag glad för. Att få det värsta besked man kan få och dessutom tvingas hantera ett dåligt bemötande vet jag inte hur jag skulle klarat av. Marcus är inne på att orsaken kanske ligger i att vi inte vet hur vi ska bemöta personer med sorg och jag håller nog med. Efter det som hänt har jag tyvärr träffat på människor som betett sig konstigt och/eller unvikit mig och det har troligen att göra med att de inte vet hur de ska bemöta mig. De kanske är rädda. Som jag tidigare skrivit så om man är osäker så är det bästa sättet att fråga! Tror det gäller alla, även vårdpersonal. Träffade en kollega igår som jag inte träffat sen allt tråkigt hände. När hon kom fram till mig och kramade om mig så frågade hon "orkar du"? Så enkelt, bara två ord. Och ja, jag orkade prata och vi stod och pratade bra länge. Summan av kardemumman, våga fråga så undviker man otrevliga situationer.

2 kommentarer:

  1. Jag är varje dag evigt tacksam för att vi fick världens underbaraste personal,att dom direkt kallad jag och mats för föräldrar fast våra flickor var så små,att vi räknades och att dom gav oss bästa tänkbara vård..

    Har också läst "svarta vykort" och lider med dom som inte fått ett bra bemötade i sin livs värsta sorg..

    Människor är väldigt osäker i sorg och många är nog rädd för tårar,att jag ska börja gråta,att dom ska "göra" mig ledsen men jag är ju ledsen och jag blir mer ledsen när folk istället för säkerhets skull låter bli att säga nånting..
    Det behövs inte mycket och ibland behövs inte mer än en kram,en kram som visar att människor tänker på oss..
    Underbart att höra om din kollega,dessa människor som vågar är underbara..Kram

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att höra att ni också fick ett bra bemötande! Tenderar att vara det dåliga man hör oftare då de som haft den oturen har ett större behov att prata om det. Tror det är oerhört viktigt att man bekräftar att paret blivit föräldrar fast det inte räknas som barn enligt Sveriges knäppa lagstiftning och jag är glad över att ni fick det bemötandet!
    Kram

    SvaraRadera