"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




onsdag 14 juli 2010

Sol, värme och tankar

Livet rullar på i det vackra vädret. Det fortsätter att gå bra med att jobba 25% på BB och det känns fortfarande långt borta med förlossningen. Jag försöker njuta så mycket jag kan av det vackra vädret denna sommar men det är klart att tankarna på Lucas och den sommar vi skulle ha haft kommer och går. Hur otroligt det än verkade strax efter hans död så går det bättre och bättre. Visst sörjer jag och visst gråter jag men det går längre och längre tid mellan och jag kan prata om honom utan att börja gråta. Stora framsteg för mig. Skuldkänslor kommer och går men dessa kommer med också med längre och längre mellanrum. Dock återkommer "Varför" ganska ofta. Och det får vi aldrig svar på, inte det "Varför" vi vill ha svar på. Varför han, varför vi?

Läste i Ingela Bendts bok, ett litet barn dör- ett ögonblicks skillnad, om sorgens olika faser. Chock, reaktionsfas, bearbetningsfas och acceptans som leder till nyorienteringsfasen. Jag tror jag befinner mig i en blandning av dessa faser. Chocken har lagt sig och jag har förstått det som hänt. Jag tror att jag som bäst håller på att bearbeta det som hänt och samtidigt försöker hitta ett sätt att gå vidare. Hitta en ny identitet som mamma med ett dött barn. Sen går det upp och ner och ibland kan jag inte förstå att allt detta har hänt, allt känns så overkligt. Att VI har förlorat ett barn, det händer andra och inte oss, för några sekunder känns det som att det bara är en ond mardröm som jag snart kommer att vakna upp från. Men verkligheten kommer ikapp fort och jag inser att det verkligen har hänt. Kanske jag fortfarande är kvar i reaktionsfasen ibland också som innebär att man börjar förstå vad som har hänt. Har kanske inte riktigt tagit mig ifrån den fasen helt och hållet. Det måste få ta den tid det tar. Kan inte skynda på sorgeprocessen trots att jag skulle vilja spola fram tiden tills det känns mindre smärtsamt och vi har lyckats ge Lucas syskon. Fast egentligen skulle jag vilja spola tillbaka tiden till den tid då jag var lyckligt gravid. Men inget av det är möjligt, går inte att gömma sig. Måste ta mig igenom och bearbeta allt ordentligt annars riskerar det att jaga mig senare i livet, kanske ännu kraftfullare.

2 kommentarer:

  1. Jag måste bara säga att jag tycker du är otroligt stark och duktig som orkar jobba på BB,jag vet inte om jag hade klarat av det..Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Annica! Roligt att höra att jag är stark, det gör mig ännu starkare! :-)
    Jag tror någonstans att man klarar det man måste klara. Skulle jag inte klara av det skulle jag så småningom bli tvungen att ta ett annat jobb, det fungerar ju så med sjukskrivningen. För mig fungerar det bra att återgå succesivt och nu då jag börjat tidigt så har jag längre tid på mig att gå upp i tid vilket är perfekt för mig, sakta men säkert! Men det är klart att det är tufft emellanåt. Men tro mig, jag har tvivlat många gånger.
    Kramar

    SvaraRadera