"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




torsdag 8 juli 2010

Att inte kunna jobba för det man vill ha

Jag är van att om jag jobbar hårt för något så blir det så. Jag har länge drömt om att bli barnmorska, jag pluggade och jobbade hårt för det och nu är jag barnmorska. Jag älskar att resa, jag är duktig på att spara för då vet jag att jag kan resa och det har jag också gjort. Vad jag än velat ha så har jag kunnat göra val för att påverka min livssituation. Nu befinner jag mig i en situation där det inte hjälper hur mycket jag än vill, för jag kan inte påverka. Jag kan aldrig få Lucas tillbaks, han är död och så kommer det att förbli, hur mycket jag än önskar eller gråter. Jag kan inte göra någonting åt det. Det andra jag inte kan påverka är när jag blir gravid. Före jag blev gravid med Lucas tog jag det lugnt, sa åt min sambo att han inte skulle bli orolig om det tar tid. "Ställ in dig på att det tar minst ett år", sa jag. Efter andra försöket trodde vi inte våra ögon då det var ett pluss på stickan. Nu är situationen en annan, vi är föräldrar men har ingen liten att ta hand om, vår högsta önskan just nu (förutom att vi vill ha Lucas tillbaks) är att jag blir gravid, och fort ska det gå! Men återigen kan vi inte påverka, kroppen blir redo när den blir. Inte mycket att göra åt, tyvärr. Varje månad när mensen kommer så kommer även besvikelsen och tårarna rinner. Det är svårt att slappna av och tänka på annat när det bara är det vi vill, jag bryr mig inte om så mycket annat. Andra pratar om semester och resor men jag bryr mig inte! Jag vill bara bli gravid och må illa. Får nog räkna med att det blir så men det gör inget, jag ligger gladeligen virad runt toan igen bara det ger oss ett levande barn. Om jag så ska stå på huvudet i nio månader så gör jag det! Det är ändå tur att vi köpt hus. Ett hus kan inte ersätta det barn vi inte får ha hos oss eller ett kommande syskon, men det får oss att tänka på annat. Blir lite som en ny start. Det behöver vi. Det är vi värda.

4 kommentarer:

  1. Även om jag inte har varit med om allt det som du har, så vet jag nog lite hur du känner. En av mina bästa kompisar har varit där du är nu, när hennes bebis dog i magen så det enda som hon tänkte på var att bli gravid igen och så fort som möjligt. Nu hade hon redan två barn som fick henne att tänka på lite annat oxå, men hennes största fokus låg nog på att bli gravid igen. Vi pratade väldigt mycket om allt som hänt och varför, hon blev gravid väldigt fort igen. Jag hoppas verkligen att du snart får bli gravid igen... Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas det går er väg snart. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis hur du känner i det att vilja bli gravid. Vi försökte aktivt i tre år men mensen kom punktligt varje månad, såg bara stora magar och barnvagnar överallt. Tillslut tog vi kontakt med IVF-kliniken och är oerhört tacksam att vi ingår i de 30% som lyckas bli gravida. Två år senare fick jag äntligen hålla min son, som nu är ett år, i mina armar. Så ge inte upp, det kan dröja, lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tacka alla ni som håller tummarna!
    Kramar till er!

    SvaraRadera