"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




tisdag 8 juni 2010

Tunga dagar

Igår kväll var vi på samtalsträff med andra i liknande situation som oss. Träffen ordnades av spädbarnsfonden. Kändes bra att träffa andra och prata med dem om hur de upplevt situationen och hur de hanterat förlusten. Kommer nog att gå på fler träffar men nu är det uppehåll under sommaren. Min sambo tyckte också att det var bra. Det var avslappnat och vi fick prata om det som föll oss in.  Blev mycket prat om bemötande. En sak som kom upp flera gånger var att de flesta är rädda för hur de människor vi möter ska reagera när de får veta att vi förlorat ett barn och att vi på något sätt "måste" linda in det som hänt oss, göra det mindre hemskt. Konstigt egentligen att vi, förutom att bearbeta sorgen vi bär på, även ska försöka skona andra från vårt grymma öde. Fast jag tror inte att jag tänker fullt så mycket på andra än, jag är fullt uptagen med att försöka ta mig igenom min egen sorg men jag kan tänka mig att det kan komma sen. Men, som sagt, det var bra att träffa andra som också förlorat ett barn, att få känna att vi är inte ensamma som genomgår detta, andra delar samma grymma öde.

Idag var jag på förlossningen och arbetstränade. Gick inge bra, det var tungt och jag kände mig stressad och hade nära till gråten hela tiden. Fick verkligen kämpa mig igenom timmarna. Skulle försöka vara med på ett kejsarsnitt men jag fick backa, blev för jobbigt. Tog idag beslutet att koncentrera mig på BB och inte arbetsträna på förlossningen i nuläget. Är helt enkelt för jobbigt, för mycket känslor och jag mår bara dåligt och blir stressad och får ännu svårare att koncentrera. Sömnproblemen kvarstår trots senapsfrön i örat, idag känner jag mig helt slut, skulle bara vilja sova men det går inte. Känns som att jag varit vaken flera veckor isträck. Börjar det inte vända snart så måste jag nog överväga Stilnoct ändå...

Har en riktigt jobbig period just nu, har hamnat i en ordenlig svacka, kämpar för att ta mig ur den och hoppas att jag snart mår bättre. Känns som det gjorde ibörjan igen, allt är svart och jag har svårt att finna någon livsglädje. Jag vill bara spola fram tiden tills allt känns bättre igen och tills vi lyckats ge Lucas ett syskon. Allt annat känns meningslöst just nu. Livet är hårt och orättvist och jag känner mig så bitter.

7 kommentarer:

  1. Du är inte bitter. Du är förtvivlat ledsen och sörjer Lucas. Det är inte konstigt alls. Och helt rätt att inte bry dig om hur andra tar emot beskedet att ni förlorat ert barn. De är vuxna människor som får välja att hantera det beskedet på sitt eget vis, inte ska du och J behöva ta hänsyn till sånt! Vi reagerar alla olika. Det kommer att svänga fram och tillbaka. Om du skulle behöva hjälp av stilnoct vissa nätter är det ingen katastrof. Allt blir värre om du dessutom inte får sova. Stor kram! Malin S (ser att vi är två Malin som skriver till dig så jag hoppas du förstår vem som är vem :-))

    SvaraRadera
  2. Det du går igenom är så orättvist. Och sorgen kommer såklart alltid att vara levande inom dig mer eller mindre.
    Du ska nog överväga sömntabletter ändå, att få sova är trots allt oerhört värdefullt. Känner med dig...

    SvaraRadera
  3. Tack för era kloka ord.
    Inatt har jag sovit hur bra som helst och det blev nästan 15 timmars sammanhängande sömn, behövde ingen sömntablett denna gång. Men jag tror inte att jag kommer att låta det gå så här långt en gång till för jag var verkligen helt slut igår.

    SvaraRadera
  4. Käraste Ann-Louise, kämpa på. Du verkar vara en fin, klok och insiktsfull mor redan och kommer att vara det till ert nästa barn också. Orka tillsammans kämpa er igenom den här värsta tiden så ska du se att ni snart får uppleva lycka igen. Vi som följer din blogg lär oss mycket av sorg, bemötande och hantering tack vare dig. Kramar /Theresa

    SvaraRadera
  5. Du kämpar på så bra Ann-Louise, jag tror inte jag hade fixat med arbetsträning särskilt inte med den den arbetsplatsen du har. Att ständigt bli påmind. Men du är en klok person och tar bra beslut. Du är så modig! Tillåt dig själv att sörja klart, att ha svackor och be om hjälp om du behöver. Även om det så skulle vara av en sömntablett. Skickar kramar till dig och J, ha det så gott. Kattis i Stockholm

    SvaraRadera