"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




måndag 21 juni 2010

Intressant kommentar

Fick en intressant kommentar av en anonym person som lyder: " Du måste gå vidare någon gång, 12 veckor är trots allt 3 månader, 1/4-dels år. Jag tror du går under om du inte försöker släppa det och gå vidare."

För det första tror jag att denna anonyma person inte har egna barn och inte heller mist någon nära i sitt liv. För om denna person hade det så skulle han eller hon veta att om man förlorat ett barn eller någon närstående så är det inte något man bara kan "släppa" och sedan fortsätta med sitt liv som om ingenting hade hänt. Sorgen är livslång men den ändrar karaktär med tiden. Vi måste lära oss leva med vår förlust och sorg, vi kommer alltid att vara en änglafamilj och vi kommer alltid att sakna vår son men saknaden kommer med tiden att göra mindre ont. Det märker jag redan av, att det gör mindre ont nu än för 12 veckor sedan och tårarna är färre.

För det andra, 12 veckor är inte en lång tid. Det är inte ens hälften av den tid jag bar vår son i magen. Mår man bra och livet leker kanske det är en lång tid men inte när det gäller ett sorgearbete. Jag tycker att jag kommit långt i mitt sorgearbete, jag fungerar "normalt" igen och jag arbetstränar redan! Tycker det är starkt av mig att jag redan är kapabel att ta hand om nyblivna föräldrar och deras bebisar, jag som skulle vara hemma och ta hand om mitt eget barn. Jag förstår inte varför det ska vara så bråttom med att "sluta" sörja? Mår man verkligen bättre av det? Jag tror det blir tvärtom, stänger man inne alla känslor och försöker glömma så återkommer alla obearbetade känslor i framtiden. Förr var det vanligt med sorgeband och dessa band bars upp till 1 år efter begravningen så att folk skulle veta att de hade sorg! Det var accepterat att vara ledsen när någon dött men denna acceptans verkar ha försvunnit till en viss del idag, det är fult att vara ledsen och sörja. Varför? Tror inte att människans sorgearbete förändrats, jag tror däremot att samhällets tempo förändrats och att allt ska gå undan, inklusive sörjandet. Sorg är väldigt individuellt, det går inte att jämföra två individer för alla har olika förutsättningar och därmed går det inte att sätta en tidsbegränsning för hur länge man "ska" sörja.

Kanske det låter som om jag sitter hemma och gråter hela dagarna av det jag skriver men så är det inte. Min blogg är till för mina tankar och känslor, en ventil som jag kan använda när jag känner för det och oftast har jag ett behov av att skriva ner min tankar när det känns jobbigt eller när jag funderar över något. Dessa jobbiga stunder kan vara några minuter, timmar, dagar eller veckor. Det går upp och ner och som sagt, det är oftast då det känns jobbigt som jag sätter mig ner och skriver och det är det som är syftet med bloggen.

7 kommentarer:

  1. Blir alldeles paff! Finns det verkligen sådana människor? Bry dig inte om sådana idioter!!! Jag hoppas det är en "cyberidiot" som varit i farten, för sådant kan inte komma från vänner :( Fortsätt skriv så länge DU vill och behöver - det är en bra ventil! KRAM//Malin

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du gör det bra som orkar, att både skriva och att jobba. Starkt jobbat!
    Kram, Nicolina

    SvaraRadera
  3. Sorgen kräver TID! Sorgen kräver engagemang och känslor! Sorgen är individuell. Man kan inte gå vidare förrän man är redo!
    Jag har bla. då min morfar dog fått höra "varför gråter du?" Som om det skulle vara förbjudet att gråta då en gammal människa går bort? Han fattades mig som på samma sätt som Ronjas pappa saknade Skalle Per! Men att få höra att man inte ska sörja är helt galet! Det är som du skriver, en process som förändras men alltid finns.
    Kram! Isa

    SvaraRadera
  4. Ann-louise, du behöver absolut inte förklara dig för en sådan människa. Inte alls !
    Det är naturligtvis någon tanklös människa som INTE har varken barn el som aldrig har haft någon närstående som gått bort, el helt enkelt är en känslokall människa !
    Man kan ALDRIG tänka sig in i hur det känns att mista någon man älskar el hur man själv ska reagera då.....det är ju såklart en av de mest jobbigaste händelserna i en människas liv och det får man sörja tills man inte sörjer längre.
    Det är precis som du skriver, sorgen kommer att finnas kvar HELA LIVET, den bara ändrar skepnad och den känns olika beroende på hur lång tid som gått.
    Du har rätt i att folk i dagens samhälle är stressade många gånger å att känslor då inte tillåts leva ut, vilket självklart är negativt på alla sätt.
    Viktigast för många är bara en materiell ytlig fasad med allt, där känslor inte får ta den plats de bör ha. Känslor är ju det centrala i livet och relationer till andra ....
    För mig tog det 2 år innan jag förstod på riktigt på K gått bort, innan jag kunde nämna hans namn utan att gå tårar i ögonen el innan jag kunde förmå mig att tänka på hans minne positivt.....men fortfarande än idag efter 6 år så känns det jobbigt att tänka på såklart men sorgen ser ut på ett annat sätt idag.
    En evig sorg men smärtan lättar.

    Man ska absolut inte stänga inne sorg, det är absolut inte hälsosamt heller.....det va nog ingen du känner heller som skrev så....
    kramar till dig :)

    SvaraRadera
  5. 12 veckor är ingen lång tid. Men jag minns alltför bra hur jag tänkte före vi miste Mats.
    Man förstod helt enkelt inte.
    Nu har det gått snart 7 år sedan han dog å saknaden är enorm. Men sorgen har ändrat och idag kan man tänka på alla glada stunder man fick ha och glädjas åt dem.
    Tänker på er ofta och jag hoppas du orkar med! Du skriver så fint och beskrivande så man känner din sorg så bra.
    Många kramar!! Milena

    SvaraRadera
  6. Tack alla! Skönt att höra att jag inte är ensam om min åsikt om sorg!

    SvaraRadera
  7. En person sa till mig en gång: "Vi tror att vi stör när vi gråter, men aldrig när vi skrattar." Glädje och sorg är båda lika naturliga delar av livet, men här i väst tycks döden ha blivit hemskt onaturlig, tyvärr. När folk säger sådana saker får man försöka tänka att ens egen kropp vet hur den ska hantera sorgen, vi är liksom byggda för det (även fast det förstås inte alltid känns så). Man kan inte skynda på processen, och om någon utomstående tror det så är det snarare personens reaktion som är onaturlig än ens egna känslor.

    Ta hand om dig.

    SvaraRadera