"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




måndag 31 maj 2010

"Den där tjejen som förlorade sitt barn"

Känns ibland som att jag går runt och är pestsmittad. Har full förståelse för att det är svårt att veta vad man ska säga till mig. Men man behöver inte säga så mycket, det räcker med "jag beklagar", "det finns inga ord" eller dylikt. Mer behövs inte. Men det jag har svårt att förstå är att folk inte vågar titta på mig, undviker mig eller pratar med personen bredvid mig och ignorerar mig. Jag är fortfarande jag. Blir inte lättare att hantera sorgen om jag dessutom ska behöva bearbeta allt konstigt beteende. Jag tror inte att det handlar om mig, utan om personernas egen rädsla men det är fortfarande jobbigt. Känns som att jag inte är Ann-Louise längre, jag är "den där tjejen vars barn dog". Hur länge ska jag behöva gå runt med den stämpeln på mig? Att jag förlorat mitt barn går ju inte att göra ogjort, men hur länge kommer det att påverka folks beteende runt mig? Det är tur att de flesta vågar prata med mig i alla fall och jag är så tacksam över våra nära och kära och våra vänner som stöttar oss i vår sorg! Utan er vore det omöjligt att gå vidare. Så fortsätt att lyssna, prata, dra ut oss osv. Vi behöver det trots att vi är dåliga på att höra av oss själva, vi kommer att bli bättre på det med tiden.

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra skrivet Ann-Louise! Exakt så är det jag känner också, som pestsmittad och undvikande blickar och prat vid sidan av. Det är dem det är fel på!!! De fyller ingen funktion - sålla bort dem! Ni finns i våra tankar varje dag! Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att man inte är ensam! Tänker på er också!
    Kram

    SvaraRadera
  3. om jag skulle träffa dig skulle jag vilja ge dig en kram, Nicolina

    SvaraRadera
  4. Nicolina: Tack, det är allt jag behöver!

    SvaraRadera
  5. Om vi människor inte var så rädda att möta oss själva, skulle vi inte heller vara så rädda att möta människor i sorg och kris....tänker oxå att vårt undvikande beror på osäkerhet och stor rädsla att säga/göra så att det blir "fel". Tack för att du så bra beskriver vad du behöver...jag hoppas att människorna du fortsättningsvis möter, och som betyder något för Dig, är "orädda"!

    SvaraRadera