"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




fredag 13 augusti 2010

Svar

Fick denna kommentar efter mitt inlägg om kvinnor som missköter sig under graviditeten:

"Jag har läst din blogg ganska länge och tyckt den var bra. Tills nu....
Menar du att om en kvinna röker så är hon inte värd att få barn??!! Tror nog att det finns värre saker att göra både innan och efter förlossningen än att röka.
Jag tycker också att livet är förbannat orättvist ibland trots att jag har 2 barn som numera är vuxna.
Förlorade min mamma när jag var 13 år, och det har påverkat hela mitt liv. Varför skulle jag mista min mamma när t.ex du har din kvar??
Jag är rökare och har som sagt 2 st numera vuxna barn. Trots att jag i dina ögon inte är en värdig förälder så får jag nog säga att jag lyckats. Båda mina barn är/har varit skötsamma sen barnsben, båda har högskoleutbildning och bra jobb. De är artiga, har empati för andra och har aldrig vållat mig (eller någon annan) några som helst problem.
Jag gillar inte att vara elak, men jag gillar inte heller att bli påhoppad.
Men kanske är det något högre väsen som avgör vem som är lämpliga att bli förälder, det kan ju finnas andra viktigare saker än att vara rökare. Och jag var tydligen en av dessa utvalda....
Från en arg mamma som i dina ögon inte är värd att få barn. Och numera är jag en f.d läsare i din blogg......"
///Sussie

Svar: Förstod nästan att alla inte skulle gilla inlägget men det är så här jag känner nu och det har jag rätt att göra, liksom Sussie har rätt att känna som hon gör. Jag har förlorat mitt barn och då kommer vissa känslor. Jag kan inte förtränga dom bara för att jag trampar någon på tårna. Jag måste bearbeta dom och bloggen är ett sätt att bearbeta det som hänt, mina känslor och tankar.

I inlägget skrev jag aldrig att någon inte är värd att få barn. Jag skrev att jag är arg och besviken över att de som t.ex då röker får barn som mår bra och jag som skött mig får ett dött barn. Röker man under graviditeten (eller använder andra droger) tar man ett beslut som riskerar sitt barns hälsa, jag riskerade aldrig mitt barns hälsa och ändå dog han. Det är det som känns orättvist och för tillfället är jag arg över att det kan vara så. Och jag menar inte att alla barn som har rökande mammor ska dö, det är inte rättvist mot barnen eller föräldrarna. Inga barn ska behöva dö. Jag tror att många som mist någon nära ofta funderar över varför just han/hon skulle dö. Och känner orättvisa för det finns alltid de som lever ett ohälsosammare liv som fortsätter leva. Så kommer det alltid att vara och många efter mig kommer att fundera över varför det är så. Som Sussie skriver så finns det absolut värre saker man kan göra än röka under graviditeten och ínlägget riktade sig inte enbart mot rökare utan överlag mot människor som missköter sig under graviditeten. Det är dokumenterat att rökning, alkohol och andra droger påverkar barn negativt. Jag skrev att jag anser att när man är gravid har man ett ansvar gentemot det ofödda barnet och dess hälsa och det står jag fast vid! Jag är ledsen att Sussie och ev. andra känner sig påhoppad men detta är mina tankar och känslor nu, det kan jag inte komma ifrån.

10 kommentarer:

  1. Ähh, så där är det och så där kommer det alltid att vara. Har snart bloggat i fyra år och det känns som att vad man än skriver om eller inte skriver om så trampar man nån på tårna. Din verklighet är din verklighet. Att folk alltid skall vara så känsliga. Vem som helst fattar ju att du inte önskar att någons barn skall dö! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Som du skriver,dina tankar och dina känslor.Det är DIN BLOGG!! =)
    Sen väljer var och en att läsa eller inte läsa.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tanker pa dig! Din blogg och dina kanslor! Sjalv var jag rokare innan graviditeten, men har inga planer pa att borja igen. Ludvig ar viktigast!

    SvaraRadera
  4. Hon som skrev kommentaren är tydligen jätte störd och besviken på sig själv för att hon inte lyckats sluta röka!! Det lyser igenom i inlägget som en lysmask!

    SvaraRadera
  5. Hej, vill länka till en blogg du borde kolla in. En mamma skriver om sitt barn som hon födde levande, men som en vecka senare visade sig ha en sjukdom som skulle göra att den dog inom en månad.
    Trots detta lever flickan ännu, mot all förmodan, och alla VET att hon snart kommer dö. Bara inte när!
    http://www.wildaandersson.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer!

    Felicia: Har varit inne och tittat lite. Jobbigt dock att läsa då man vet att hon kommer att dö... Dom gör det bra!

    SvaraRadera
  7. Hm tog mig tid och tittade in här en sväng och kan inte hålla käft;-)
    Jag är beredd att hålla med dig, varför ta risken, det finns ju ingen rimlig anledning till att röka, dricka mm.
    Jag blir själv förbannad då jag tänker på hur man satt bak i bilen som i en gaskammare och försökte få tag i frisk luft. Jag tror inte min pollen allergi beror på överdriven hygien och bakteriedödande diskmedel, nej nej.
    Men detta betyder så klart inte att man vill varken rökare eller barn illa så klart, nä jag känner det är ett känsligt ämne, lätt att trampar någon på tårna.
    Tidigare trodde jag barnen betydde allt för mig, idag vet jag att dom betyder ännu mer.
    Föressten vilken fantastisk fin gravsten!
    Höres

    SvaraRadera
  8. Håller verkligen med dig om detta. Jag känner precis som du. Jag skötte mig oklanderligt under hela graviditeten. Ingen uppoffring egentligen. Det gör man gärna för sitt barn och barnets hälsa. Men så finns det dom som inte tar sitt ansvar. Som dricker, röker, knarkar. Och ändå får levande barn. Självfallet önskar man inte livet ur deras barn. Men det är orättvist. Riskerna med att använda nikotin, alkohol och droger under graviditeten är vida känt. Ändå är människor villiga att ta den risken.

    Många kramar!

    SvaraRadera