"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




torsdag 20 januari 2011

Suck, stön och jag vet inte vad...

Då damp det ner ett brev från försäkringskassan idag. Så fort jag öppnat brevet så ser jag med stora svarta bokstäver " Försäkringskassan ändrar inte beslutet som fattades den 27 december 2010".  Med motiveringen "du bedöms inte ha tillräckligt fysiskt tungt jobb".

"Försäkringskassan har särskilt beaktat att mycket stående, böjningar och påfrestande arbetställningar i sig inte berättigar till graviditetspenning till någon del, utan alltid beaktas i kombination med tunga lyft".

Och då menar dom att bara för att jag inte kan säga att jag lyfter x antal kg, x antal gånger/dag så är min arbetsförmåga inte nedsatt med minst en fjärdedel. Jag lyfter dagligen men det varierar otroligt mycket på en vårdavdelning. Men det tyngsta på mitt jobb är all sned belastning och allt gående. Och jag har faktiskt svårt att nå fram till patienterna med en stor mage i vägen. Men lyfter man inte regelbundet har man inget tungt jobb. Mycket märkligt. Då är det tydligen hur lätt som helst att vara maratonlöpare eller sprinter, för att inte tala om gångare, för de lyfter faktiskt ingenting annat än fötterna på ett helt lopp.

Tog även upp patientsäkerheten som en faktor. Jag är inte tillräckligt snabb i akuta situationer. Men det är enligt FK "arbetsgivarens ansvar och inte en faktor som kan grunda för rätt till graviditetspenning". Min arbetsgivare har redan fyllt i ett papper om att jag inte kan omplaceras. Vad ska dom då göra? Sparka alla gravida för att vi inte är tillräckligt snabba?

Sen så skriver FK följande " Varje ärende är unikt och bedöms  efter de underlag som finns i just det ärendet. Det innebär i praktiken att två kvinnor med samma arbetsuppgifter kan få olika beslut". Kan säga att jag skickade in samma underlag när jag väntade Lucas och då var det inga problem. Det handlar alltså bara om vilken handläggare man råkar få. Inget annat. Och så ska det inte få vara.

Nä, nu ska jag sluta klaga. Ska kolla igenom alla bilder jag tog under promenaden och förhoppningsvis blev nån så bra att jag kan lägga upp här.

5 kommentarer:

  1. Det är så dumt att allt handlar om vilken handläggare man råkar ut för.
    Och ibland önskar man att dom hade lite medmänsklighet. Det borde vara lag på att alla som är gravida skulle få gå hemma minst 2 månader innan, utan att behöva ta ut dom dagarna på semester eller sjukskrivning och liknande.

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt!! Det är verkligen surt att det ska vara på det där viset, får du inte ringa in och be om en ny handläggare? Tycker jag hört om de som gjort så och sedan fått godkänt.. Hur som helst supertråkigt! Hoppas du mår bra i övrigt, finfina bilder från din prommis, man får lite vårkänslor när solen tittar fram! :)

    SvaraRadera
  3. Blir så arg när jag läser vad du skrivit. Det ska inte vara så! Ännu värre tycker jag det är eftersom du fick beviljat förra året. Kan du inte ringa in och fråga vad det är för skillnad nu och då? Det gäller ju samma person och arbete.
    Du får ladda upp med riktigt mycket arga gravidhormoner och ringa och skälla ut dom!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Försäkringskassan saknar empati och human människosyn. Det är helt oförsvarligt att dom får fortsätta på det sätt dom gör. Redan för sju år sedan när jag väntade min dotter hade jag problem, men läget idag är ju kritiskt. Om du orkar, överklaga beslutet till länsrätten. Det tar tid men du kan mycket väl få rätt i slutändan.

    Som om du inte hade nog med oro i samband med graviditeten som det är. Usch, sånt här gör mig rasande!

    Hoppas du får en trevlig helg trots FK:s idioti. Kramar från Alexandra (mamma till William)

    SvaraRadera
  5. Förresten. Det kanske inte är ett alternativ för just er, men man får ta ut 2 månader föräldrapenning före beräknat förlossningsdatum om man skulle vilja. Men det visste du kanske redan. Tyvärr innebär ju det två månader mindre ersättning efter bebisens födelse...

    SvaraRadera