"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




tisdag 14 september 2010

Livet är skört

Var inne och tittade på en blogg, som jag ibland  läser, för några dagar sen.  Inlägget lät olycksbådande men tydligen är jag lite självdestruktiv så jag kunde inte låta bli att klicka på länken och läsa vad som hade hänt. Bloggen jag kom till skrivs av en kvinna som länge varit ofrivilligt barnlös. Nu var hon gravid genom IVF och naturligtvis överlycklig. I söndags hade hon inte känt bebis på ett tag och for in för kontroll och det visade sig att deras bebis, en liten kille, inte längre levde. Han hade dött i v. 35+6. Det gick kalla kårar längs min ryggrad när jag läste och tårarna började rinna.  Snabbt kom minnena över mig. Beskedet, förlossningen och att vara tvungen att lämna vår son i det kalla rummet. Det är det svåraste jag någonsin gjort i hela mitt liv. Jag ville bara ta med honom hem. Jag är så otroligt ledsen att ännu ett par ska behöva gå igenom det vi gjort och gör. Det är så orättvist och grymt. Det är alltid otroligt sorgligt när ett barn dör men att det händer när paret dessutom haft svårt att bli gravida är ännu mera orättvist. Återigen tänker jag på hur många oönskade barn det finns i världen. Orättvist när det finns de som skulle göra vad som helst för sitt barn men inte lyckas få levande barn eller barn överhuvudtaget.

Ja, som jag konstaterat många gånger är livet inte rättvist. På något sätt måste man acceptera det och göra det bästa av det liv man har. Försöka se det positiva och fina. I mitt fall har jag en underbar sambo, familj och fina vänner. Jag vet att de alltid finns där för mig och de sviker inte trots att jag inte har så mycket att tillföra just nu. Oftast får de höra om hur jag känner och tänker och jag känner mig ganska självisk. Orkar inte engagera mig så mycket om vad som händer i deras liv men de förstår och det är jag tacksam över. Det jag är speciellt tacksam över är min underbara, fina mamma. Hon har alltid funnits där för mig, hela livet. När Lucas dog stannade hon här en vecka och tog hand om oss. Hon såg till att vi fick i oss mat och att vi kom ut i friska luften. Jag har henne att tacka för mycket! Vidare är jag glad över att jag är gravid igen och att Lucas förhoppningsvis ska bli storebror. Och att vi nu ska få bo i ett eget hus. Att våra blivande barn ska få bo i ett hus på landet. Härligt.

Om jag bara tänker efter så finns det så mycket bra i mitt liv. Det måste jag försöka komma ihåg och tänka på när livet blir alltför tungt. Men självklart måste man få vara ledsen och sörja också men jag tror det är viktigt att man inte glömmer det som är bra i ens liv. Annars är det lätt hänt att man tappar livsgnistan och att gå genom livet bitter och sur tror jag inte är någon höjdare.

4 kommentarer:

  1. Jag cyklar dagligen över kyrkogården på väg till jobbet. Där finns flera barngravar som jag brukar titta på. En av dem tillhör våra vänner son som dog när han var 7 månader gammal (hjärtfel och infektion m.m.). Jag tänker dagligen att jag är så lycklig för att min dotter är i livet. Det är verkligen ingen självklarhet så som många andra verkar tycka. Vår dotter fick leva, medan våra vänners jämngamla barn dog. Livet är verkligen inte rättvist!

    Våra vänner har fått ytterligare ett barn nu och själv kämpar jag med att få behålla en graviditet (2 missfall på 13 mån och nu är jag nygravid igen). Det är svårt att veta hur livet tar sig i sina svängningar och just när det gäller barn så tycker jag att man ofta kastas mellan hopp och förtvivlan!

    Jag håller tummarna för att allt ska gå bra denna gång och att ni ska få en lillasyster eller lillebror till Lucas!

    SvaraRadera
  2. Tack Sara!
    Tror det är bra att stanna upp i vardagen ibland och tänka på allt som är bra i ens liv.
    Hoppas det går bra för er denna gång och du slipper fler missfall.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade in hit genom din kommentar i "Toncis" blogg.
    Läste ditt inlägg och känner så starkt med er. Inga ord kan trösta i en så svår situation. Det är det värsta en kvinna kan vara med om (tror jag). Jag är själv gravid & har kämpat precis som Tonci (gick igenom IVF). Vill inte ens tänka hur dåligt jag skulle må ifall nåt sådant skedde oss. Skulle jag ens klara det... De senaste dagarna har jag inte mått så bra för det som har hänt.

    Jag vill bara att du ska veta att jag tycker att du är stark & att jag är glad över att Lukas ska få ett litet syskon.
    Även om jag inte känner dig så kommer detta från mitt hjärta=)

    Kram kram!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Marre! Såg att du inte har länge kvar nu, förstår att det blir oro när nåt sånt här händer. Hade många vänner som var gravida när Lucas dog. Som du själv skrev, försök slappna av och njut av livet där inne!
    Kram

    SvaraRadera