"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




fredag 17 september 2010

Försäkringskassan

Läste nyss om en tjej som sågade försäkringskassan helt. Det var en jättesorglig historia hon skrev om. Oftast när man hör något om försäkringskassan och handläggarna där är det i negativa ordalag. Tidigare har jag inte haft någon erfarenhet av försäkringskassan, så jag har inte kunnat uttala mig, men nu har jag det. Jag var mycket rädd i början. Rädd att jag skulle behöva kämpa för att kunna vara sjukskriven. Allt pga vad jag tidigare hört. Men det blev tvärtom, jag är mycket nöjd hittills. Det finns handläggare som är fantastiska och det är orättvist att de som är bra dras med i allt det negativa. Jag pratar med min handläggare ca 1 gång/månad. Hon är empatisk och visar stor förståelse för min situation. Hon stressar mig inte. Hon sa att det är viktigt att jag får en ärlig chans att komma tillbaks till mitt jobb som barnmorska. Jag får ta det i min takt och det är nog en stor anledning till att jag faktiskt är uppe på 50% nu. Kanske har jag bara haft turen att få en fin handläggare men det är viktigt att poängtera att de finns. Och att de gör ett fantastiskt jobb! Jag önskar att alla kunde få samma fina bemötande som jag fått!

8 kommentarer:

  1. Jag har hittills också blivit bemött bra.
    Fick ersättning för sjukskrivning av foglossning i första graviditeten. Och nu i andra graviditeten då vi förlorade vår son i mitten av graviditeten. Det var alldeles för jobbigt att komma tillbaka till mitt arbete som sjuksköterska bara efter 4 veckor, så jag blev sjukskriven hela sommaren tillslut efter nya läkarbesök.. från juni-augusti, jag trodde inte jag skulle ha en chans att få ersättning från FK för hela den långa perioden, men det fick jag!
    Vik-et tog slut i slutet av sommaren så nu är jag arbetslös o krånglar med papper med a-kassan istället.. intyg hit o dit & hej o hå. Pappers-Sverige är inte lätt alla gånger.
    Kram till dig, jag hejar på er! Håller tummarna att ni ska få ett levande syskon till L. Vi försöker igen, men än så länge vill det sig inte. heja oss!
    / en annan änglamamma

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!
    Roligt att höra att andra också blivit bra bemött av FK! Hoppas det löser sig med både jobb och ett syskon. Fast allra mest att du snart blir gravid! Håller tummarna!

    SvaraRadera
  3. Hej, jag har precis hittat hit!

    oj oj vilken maga du fått redan! =) Sån där hade jag nog inte ens i slutet när jag väntade våran son =) Haha. Stort grattis till lilla syskonet i magen! Och vilken fin gravsten Lucas har! Spöket laban har alltid varit lite av min favorit, så söt och go.
    Beklagar att Lucas inte fick finnas hos er bara =(.

    Jag bojkottar också facebook, men i vårat fall för att vi har svårt att få till syskonverkstaden. Har haft 3 missfall på rad och det känns som andra spottar ur sig ungar. Men det är förståss bara som det känns.

    Vad roligt att läsa att du är barnmorska, jag tror att du med dina erfarenheter på gott och ont kan vara ett stort stöd för andra.

    Stor kram till dig

    SvaraRadera
  4. Hej..Jag tänkte bara säga att jag har länkat till dig i min blogg och hoppas det är okej annars tar jag bort länken(och du behöver inte känna dig skyldig att skicka vidare)Hoppas allt är bra med dig och lilla livet i magen..Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej Ann-Louise!
    Nu har jag läst klart din blogg och det berörde mig er historia så mycket. Jag kände igen mig i de flesta av dina känslor och tankar.
    Jag blev mycket glad när jag läste att ni väntar barn igen. Det ger så mycket hopp för mig att man kan lyckas bli gravid även efter en så stor tragedi som både ni och vi drabbades av.
    Jag håller tummarna hårt att allt går bra för er och ni får ett syskon till Lucas på våren.
    Stora kramar!
    "Tonci"

    SvaraRadera
  6. Hej AL.
    Läser din blogg. Tänker på dig ofta även om vi inte får jobba tillsammans just nu. Håller med dig om FK. Jag har bara positiva erfarenhet. Det är bra att det fungerar som det ska, synd bara att man blivit så skrämd av alla historier. Visst finns det de som far illa och det är hemskt för dem men oftast funkar det. Skickar en massa kramar till dig.
    Cia

    SvaraRadera
  7. S: Tack! Hoppas ni snart lyckas och slipper fler missfall. Jag hoppas också att jag en dag ska kunna dra nytta av mina tråkiga erfarenheter i mitt yrke.

    Annica: Tack! Allt ser bara bra ut hittills!

    Tonci: Tack så mycket! Är så ledsen att ni behöver gå igenom samma som vi...

    Cia: Tack! Är förbi förlossningen ibland så vi ses säkert någon gång ändå!

    Kramar till er alla!

    SvaraRadera