"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




måndag 20 september 2010

Helgen och annat smått och gott

Har haft mycket hela helgen med flytt och allt det innebär. Lägenheten är städad och köparna fick nycklarna igår. Skönt. Trots att v i bor i kartonger och renoveringskaos (det blev inte riktigt som vi tänkt oss då frun till den som hjälper oss med tapetseringen gick och bröt armen, stackarn) känns det som jag kommit hem. Jag älskar huset redan. Och jag har en egen trädgård! Nu är det "bara" ett syskon till Lucas som fattas. Allra helst vill jag ha Lucas här, men det är omöjligt. En önskedröm.

Var förbi VC idag. Hade tid för PPD som tydligen ska göras på alla gravida som någon gång varit i Afrika eller Asien mer än en månad. Jag tillbringade 7 veckor på Seychellerna år 2005 och då är tydligen risken för TBC högre för mig. Men jag tvekade. När jag var gravid med Lucas tog jag influensasprutan då vi skulle semestra i Thailand och på så sätt utsättas för högre smittorisk. Idag sitter jag och funderar över om det kan ha varit den som orsakade hans död. Det var lite forskning gjord och nu har det dessutom visat sig att det troligen finns samband mellan sprutan och sömnsjuka hos små barn. Om den kan orsaka det hos ett barn utanför magen, vad kan den då orsaka hos ett barn under utveckling i magen! Vi kommer aldrig att få veta om den kan ha varit orsaken eller bidragande orsak men kanske kan framtida forskning påvisa eller säkerställa att det inte finns några samband mellan IUFD och sprutan. Hur som helst vill jag inte  fundera över om PPD-testen kan orsaka att Lucas syskon dör. Känna oro en hel graviditet för att jag fått ämnen injicerat i mig även denna gång. Därför bestämde jag mig, i samrådan med barnmorskan, att inte ta sprutan. Dessutom är jag helt säker på att jag inte har tuberkulos. Är vaccinerad som barn, tagit PPD test under tiden jag studerade till sjuksköterska och har inga symtom som skulle tyda på det. Jag känner mig mycket lugnare nu och jag vet att detta var rätt beslut för mig. Min oro minskar. Kändes bra att barnmorskan också tyckte att jag skulle avstå från testet och stöttade mig i det beslutet.

6 kommentarer:

  1. Jag har också tänkt den tanken många gånger, om det kan vara vaccinet jag fick mot svininfluensan som ledde till att fostren i min mage fick lunginflammation och därför inte klarade sig... Vet att det inte lönar sig att grubbla, men ändå gör jag det nog.

    SvaraRadera
  2. Jag har också funderat över det där med influensavaccinaionen, jag vaccinerade mig när jag var gravid. Det skulle ju vara säkert, men det är klart man tänkt på det nu när man sitter här med facit i hand....

    SvaraRadera
  3. Tycker också du gjorde helt rätt i att avstå testet. Skönt att även barnmorskan tyckte det. Förstår ni haft fullt upp. Hoppas ni kommer trivas i ert nya hem. Det är jag alldeles säker på :)

    SvaraRadera
  4. Jag är tydligen inte ensam som funderar över om vaccinet kan vara orsaken... Hoppas det forskas mycket mer inom detta område.

    Malin: Vi trivs redan alldelses utmärkt, trots att vi bor i kartonger än då tapetseringen inte är klar! :-)

    SvaraRadera
  5. Härligt att höra, så glad för er skull!

    SvaraRadera