"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




tisdag 21 december 2010

Suck

Läste en insändare i dagens VK. En undersköterska som skriver att sjuksköterskor minsann har delegerat ut alla sina arbetsuppgifter åt undersköterskor och själva bara sitter och pratar med varandra och dokumenterar ibland. Står även att sjuksköterskor inte behöver jobba lika mycket storhelger som undersköterskor. Denna undersköterska hävdar att hon jobbat inom vården i 30-40 och därför kan hon säga att det är exakt såhär det fungerar inom vården. Hennes insändare är ett svar på en insändrare från 8/12 som jag tyvärr inte läst.

Jag blir så less när jag läser sånt här. Det inkluderar även sjuksköterskor som hävdar att undersköterskor inte gör något. Skriver man som ovanstående om något av yrkena så har man inte mycket koll överhuvudtaget. Jag började som undersköterska, läste vidare till sjuksköterska och sedan till barnmorska. Jag har jobbat inom alla tre yrkena och jag kan säga att det är lika mycket jobb inom alla kategorierna, det är endast arbetsuppgifterna som skiljer sig åt mer eller mindre. Men dit jag vill komma är att hur ska vi kunna förvänta oss att våra yrken ska värderas högre om vi inte ens kan värdera våra egna kollegor? Om vi inte ens kan uppskatta och respektera våra kollegor hur ska då andra kunna uppskatta och respektera det vi gör? 

Tur att de flesta inte har sådana extrema åsikter, då skulle det inte vara roligt att jobba inom vården. Men det är synd att det är såna som syns i media och smutskastar våra yrken. Nä, visa uppskattning istället så kanske politikerna till slut förstår att vi alla är vikiga och att vi alla behövs.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Den urspungliga insändaren var en ssk som ville att man skulle tänka lite på alla som jobbar kvällar,helger,nätter. Som svar på detta skrev en ssk som hette Malin att man inte skulle gå på detta martyrskap utan att vi som jobbar inom vården skulle va tacksamma att vi hade ett jobb att gå till och hon skulle minsann glatt arbeta. Dagens insändare verkar handla om ssk inom kommunen. Jag känner då inte igen mig då vi gör allt från att skura golv och laga mat till att förlösa barn!!
    Dumt var bara förnamnet på insändarna. Visst fattar man att man måste arbeta obekväm arbetstid om man väljer sjukvård som yrke men ibland skulle man kanske ändå vilja va lite med sin familj med tanke på arbetstiderna!!
    Och jag håller med om att man inte ska hacka på varandras yrkesgrupper, det leder inte till nåt positivt, utan jag retade mig mest på individerna bakom insändarna!!
    Kram Ingela
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Hehe, det är ett svar på min insändare. Du kan få läsa den om du vill. Har kvar den i ett mail. Jag är så trött på den där avundsjukan eller vad det är som gamla USKor har när de uttrycker sig så där. Från början handlade fö debatten om att det var "synd om" dem som måste jobba storhelger. Hennes svar har eg inget med min insändare att göra...

    Malin S

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Ann-Louise. Har bland annat läst på VK tidigare bland kommentarerna där man skrivit att vi ssk bara sitter framför datorn och pratar?!
    Detta var dock skrivet av en patient som inte tyckte att vi förtjänade högre lön... läste den och många andra, utan någon som helst kunskap, när det var lönediskussioner.

    SvaraRadera
  4. Jobbar själv inom vården i Finland, och här har många ställen, t.ex. boende frångått sjukskötare på helgen, för att det blir för dyrt... Det är dock ett ganska dumt argument, för t.ex. en närvårdare/primärskötare som jobbat länge har ofta bättre grundlön än en nyutexaminerad sjukskötare. Däremot tycker jag att sjukskötarna fått mera ansvar, t.ex. det medicinska. Trots det är lönen usel!
    Är sjukskötare och har jobbat morgon-, kväll- och natturer. Tycker det är skönt med variation ibland, men visst blir man också trött på skiftesarbetet, och det att "alltid" jobba då alla andra är lediga, t.ex. julen.
    På min fd. arbetplats fick jag ibland höra av dom äldre primärskötarna/närvårdarna (som säkert hade bättre grundlön än jag), att "det här tänker jag inte fundera på, jag har för lite lön för det" eller att "du som får sjukskötarlön får fundera på det här". Hos oss klagade dock vårdarna ofta över att dom skulle gärna vilja ha ett extra veckoslut ledigt ibland och över hur många kvällar dom hade (4 st på tre veckor i medeltal, vilket inte är mycket tycker jag...). Så endel avudsjuka fanns det nog hos oss, trots att jag som sjukskötare gjorde precis samma sak som primärskötarna/närvårdarna plus en hel del annat som dom inte behövde "bry" sig om...

    SvaraRadera
  5. För att förtydliga så menade jag att man är väl medveten om arbetstiderna då man väljer vårdyrket, att man kan tänka på att man gör en värdefull insats för de sjuka som är där på storhelg, att vi ju faktiskt får gå hem och fira jul om än kanske en annan dag än 24/12 och att man i nuläget kanske ska vara glad att man har ett jobb. Jag upplevde den första insändaren som en tyck-synd-om-begäran och kan inte köpa det riktigt.
    Så dagens insändare pratar liksom om helt andra saker. Kanske samma människa igen som bara är allmänt missnöjd...
    Nu lämnar jag detta. Jag tycker om mitt jobb och ser fördelarna istf nackdelarna m obekväm arbetstid.

    SvaraRadera