"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




måndag 4 oktober 2010

Döden

Då har föräldrarna åkt hem. Det har varit riktigt trevligt att ha dom här. De tog flyget imorse i blåsten. Jag kunde inte somna om förrän de hörde av sig efter landningen. Har blivit så otroligt rädd att det ska hända mina nära något. Speciellt Jimmie. Kan bli orolig bara för att han ska åka till eller från jobbet. Dessutom får jag dödsångest ibland. Blir rädd att jag aldrig ska vakna efter att jag somnat. Döden har blivit så verklig, så nära, sen Lucas dog. Kan mitt eget barn dö i min mage så kan vem som helst dö, när som helst. Så har det alltid varit förstås men jag har inte tänkt på det på samma sätt som jag gör nu. Började läsa boken "Plötslig spädbarnsdöd" av Elisabeth Magnusson igår och det var skönt att få bekräftat att jag inte är ensam om min dödsångest och rädsla att mina nära ska råka ut för något. Det är tydligen ganska vanligt när man förlorat sitt barn. Gäller bara att fortsätta kämpa emot och inte låta känslorna ta över helt och hållet. Inte så lätt alltid men det ska gå!

3 kommentarer:

  1. Oh, vad mycket jag känner igen de här känslorna om dödsångest och rädslan över att förlora dem som jag älskar. Precis som du skriver känner jag också att om mitt barn kunde dö i magen då kan vem som helst och när som helst dö också. Det är så jobbigt. Men det är bra att höra att känslorna är "normala" efter en sådan händelse som vi gick igenom.
    Hur är boken annars? Är den värd att läsa?

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dina ångesttankar. Det är samma här. Har man drabbats av sjukdom eller dödsfall så blir det väldigt påtagligt och för mig kommer det ofta just när jag ska sova... Kram svägerskan!

    SvaraRadera
  3. Har bara hunnit läsa första kapitlet men hittills känner jag igen mig i mycket trots att de som berättar förlorat sina barn efter att de levt utanför magen ett tag. Tror det är ganska liknande känslor oavsett när man förlorar ett litet barn. Kan återkomma då jag läst hela boken!

    SvaraRadera