"They say that memories are golden,

well maybe that is true.

I never wanted memories, I only wanted you.



A million times I needed you,

a million times I cried.

If love alone could have saved you


you never would have died.



In life I loved you dearly,

in death I love you still.

In my heart you hold a place

no one ever could fill.



If tears could build a stairway

and heartaches make a lane,

I´d walk the path to heaven

and bring you back again.



Our family chain is broken

and nothing seems the same.

But as God calls us one by one,

the chain will link again."



Author unknown




lördag 7 maj 2011

Amning

Debatten om det är ok eller ej att dricka alkohol när man ammar är i gång: http://www.aftonbladet.se/wendela/article12990729.ab

Enligt livsmedlesverket kan man dricka några glas vin när man ammar, det ska inte påverka barnet.  Men för min del är det ett självklart val att avstå alkohol även under amning. Jag drack inte alkohol under graviditeterna (och med två så täta graviditeter kan ni ju själva räkna ut hur lång tid jag var utan alkohol) och det gick bra, att avstå alkohol några månder till gör mig inget. Alkohol är en drog och jag vill inte ta några risker. Jag har förlorat ett barn och jag undviker allt som kan vara en risk för Robin. Men det handlar inte bara om om alkohol går över till bröstmjölken eller inte. Redan ett glas vin känner jag av och jag vill att mitt huvud ska vara helt klart när jag tar hand om mitt barn. Tänk om något skulle hända och jag inte reagerar tillräckligt fort pga alkoholen. Finns säkert de som inte känner av alkohol så fort men detta gäller för mig.

Hur gör ni/har gjort när ni ammar/har ammar och hur resonerar ni?

7 kommentarer:

  1. Jag drack aldrig alkohol under de 9 månaderna som jag ammade W. Ett glas vin skulle jag känna av och jag ville inte utsätta mig för den situationen. Jag var också helt enkelt inte sugen på alkohol.

    För mig kändes det fel att dricka vin och sedan lägga honom vid bröstet. Jag fick höra att "du kan ju dricka fast du ammar" och visst kan man det, men jag gjorde det som kändes bäst för mig. Man är ju inte gravid/ammar för alltid :) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har druckit en klunk vin för att smaka. Kände inget behov av alkohol under graviditeten eller amningen. Tycker att det var totalkorkat av mamman att sitta och dricka vin och amma samtidigt. Både på grund av risken att det går över till barnet och för att man definitivt blir fumligare efter inte så stor mängd vin/öl. Om man har såna behov av att få i sig alkohol ska man kanske fundera över hur man mår istället... Att avstå var enkelt som sagt.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag håller med dig fullständigt. Har också avstått helt från alkohol under mina två graviditeter och även under amningen med mitt första. Tyvärr fick jag aldrig en chans att amma mitt andra barn eftersom det dog bara en månad gammal och låg i respirator under den tiden. Jag känner också av ett glas vin och känner precis som du att tänk om nåt skulle hända då och så har man har druckit och är lite smålullig....Kram från en annan änglamamma

    SvaraRadera
  4. Nu är Ellen 8 mån och ammar bara någon gång på natten. Så när hon ammas så lite har jag tagit mig ett litet glas vin nån gång. Men när jag ammat större delen av dygnet, så är det självklart att avstå helt från alkohol. Men som du skriver så tycker jag oxå att oavsett om barnet ammas eller ej så måste du kunna ta hand om ditt barn. Så alkoholfritt är allra bäst!!!

    SvaraRadera
  5. Jag har också avstått helt från alkohol. Jag ammade bara en kort tid men jag resonerar precis som du att jag vill vara helt klar i huvudet utifall att... dessutom tänker jag att han kanske behöver komma o sova i vår säng under natten o då kan man ju bli mer avtrubbad av alkohol o inte märka om man mosar honom.

    SvaraRadera
  6. Jag har tagit en halv cider sen min lilla tjej kom och den tog jag efter att hon kvällsammat och sen fick hon lite ersättning när hon vaknade. Har svårt att välja sida i den här debatten känner jag då jag helt håller med alla er tjejer men tycker ändå varje vuxen människa måste välja själva. Hade bartendern rätt att bestämma åt henne?

    SvaraRadera
  7. Är av den bestämda uppfattningen att måste man absolut dricka så bör man låta bli att amma. Träffade en patient som druckit några glas för mkt och sökte hjälp för mjölkstockning. En helt sjuk upplevelse att ge amningshjälp till en kvinna som inte var nykter! och det är väl vad konsekvensen blir om det är ok att "dricka några glas och fortsätta amma" /Irriterad barnmorska

    SvaraRadera